Po sledeh razboritega gamsa

Miša Gams je dolgoletna sodelavka Mladinskega kulturnega centra Maribor in moram priznati, da z njo uspešno sodelujemo, saj se je v tem času preizkusila v vlogi kritičarke, tekstopistke, pedagoginje, performerke in sodelavke za odnose z javnostmi. Za festival Performa in Slovenske dneve knjige v Mariboru je v zadnjih treh letih napisala številne izvrstne prispevke – tako promocijske kot tudi novinarske in kritiške narave. Njeni prispevki so izčrpni, duhoviti in poglobljeni – v njih se avtorica loteva obravnavanih tem s pomočjo interdisciplinarnega pristopa, ki ga je osvojila že v času študija sociologije kulture in filozofije na Filozofski fakulteti v Ljubljani ter kasneje tekom magistrskega programa Antropologija vsakdanjega življenja (Inštitut za humanistične vede v Ljubljani). V juniju 2013 je bila Miša Gams ena od predavateljic tridnevne Kritiške delavnice, ki smo jo organizirali v MKC-ju, na kateri je med drugim predstavila tudi analizo recenzij najboljših literarnih kritikov. Udeležence delavnice je z zastavljenimi nalogami pozvala k pisanju recenzij, na podlagi katerih se je nekaj mariborskih literarnih ustvarjalcev odločilo, da se preizkusi tudi v tej vlogi. Zadnja leta se namreč Gamsova uveljavlja tudi kot pedagoginja in performerka – na Mali šoli literature, ki poteka vsako poletje na Pohorju, vodi delavnico telesne psihoterapije, s pomočjo katere odpravlja telesne in emocionalne blokade literatov ter jih vodi do pristnega izražanja svojih čustev. Na festivalu Performa je v novembru 2012 uspešno izpeljala literarni performans z naslovom Moje meso je tvoje meso, na Slovenskih dnevih knjige 2013 pa je bila avtorica pouličnega performansa z naslovom Angažirana pepelka, v katerem je mimoidočim ponujala vložke za čevlje z izbranimi odlomki iz angažirane poezije Srečka Kosovela, Rudolfa Maistra in Karla Destovnika Kajuha. Tudi v okviru EPK je Gamsova pokazala svoja znanja in veščine – za spletni portal Življenje na dotik je napisala kar nekaj prispevkov in opravila intervju z gosti Slovenskih dnevov knjig 2012, obenem pa je izpeljala literarni performans z naslovom Smetiščna poezija, pri katerem se je na inovativen način spopadla s konceptom odvečnih smeti in nujno potrebne poezije. Pri tem projektu je nastalo pet kolažev, ki jih je avtorica postavila na mariborskih ulicah in trgih, z njimi pa je želela upozoriti na to, da je reciklaža fizičnih in mentalnih odpadkov v teh časih še kako pomembna. Gamsova je sodelovala tudi pri projektu Intelektualne prostitutke, ki je lansko poletje potekal na Poštni ulici v Mariboru, in na katerem so intelektualci in umetniki v gondolah nudili obilo intelektualnih užitkov. Miša Gams je tako s svojimi izvirnimi idejami in koncepti popestrila marsikateri mariborski kulturni dogodek, ter se obenem vzpostavila kot kritični mislec, ki z distanco analizira videno. Njene dnevne reportaže, ki nastanejo v času festivalov, niso zgolj povzetki dogajanja, temveč tudi kritične refleksije, iz katerih lahko razberemo osebno noto. Težko je zaobjeti ves spekter ustvarjanja Miše Gams, ki je pod okriljem založbe Subkulturni azil izdala dve pesniški zbirki in ki si vedno znova trudi izboriti svoj prostor v kritiških krogih. Na njeni poti ji vsekakor želim veliko uspeha, predvsem pa iskrivega duha, ki bi še naprej neobremenjeno in nedogmatično motril svet okoli sebe …

Petra Kolmančič, programska koordinatorka v MKC Maribor

Miša Gams se je pred sedmimi leti udeležila kritiške delavnice, ki smo jo organizirali pod okriljem Literature (in je potekala pod mentorstvom Urbana Vovka) – takrat smo tudi prvič objavili njen tekst, ki je nastal v »sožitju« z ostalimi udeleženkami takratne delavnice. Recenzija romana Andreja E. Skubica Popkorn je tako skozi svojevrstno literarno montažo različnih kritiških pristopov dobila novo dimenzijo. Zadnja leta kali Gamsova svojo kritično ostrino v naši rubriki Robni zapisi, kjer objavljamo krajše literarne recenzije knjižnih novosti slovenskih in tujih avtorjev. S svojim prepoznavnim družbeno kritičnim stilom je popestrila strani naše revije, ki se iz leta v leto trudi v slovenski literarni prostor vnesti inovativni kritiški duh in svežino. V zadnjem letu pa smo Mišina poročila in kritike uvrstili tudi na spletni portal LUD Literatura, saj so nas njeni dinamični, tako vsebinsko kot jezikovno izpiljeni daljši teksti, prepričali, da si zasluži objavo.

Andrej Hočevar, urednik kritike pri LUD Literatura

Miša Gams sodeluje pri ustvarjanju revije Mentor že dobro desetletje in je v tem času napisala na desetine kvalitetnih in pomembnih knjižnih recenzij, kritik in reportaž o pomembnih dogodkih s področja kulture. Zadnja leta je tako med drugim poročala o Slovenskih dnevih knjige v
Mariboru, o medregionalnem projektu Pesniško-kantavtorski vlak LJ–MB, o kulturnem festivalu za najmlajše z naslovom Bobri, o Mali šoli literature na Pohorju, o razstavah Vizualna podoba knjige (Bežigrajska galerija, Hiša literature v Ljubljani) itd. Vsi ti dogodki v glavnih slovenskih medijih dobijo le malo pozornosti, revija Mentor pa jih pokriva predvsem s pomočjo entuziazma novinarskega kolektiva, katerega vitalni del je Miša Gams.

Sodelovala je tudi pri raziskavah in anketiranju založb na temo elektronskih knjig v Sloveniji, pri analizi tržnih strategij in bralnih (oz. nakupovalnih navad) Slovencev ter svoje ugotovitve strnila v izčrpna in zanimiva poročila, kakršnih pri nas ni veliko. Tudi pri pisanju knjižnih recenzij se je izkazala kot prodorna interdisciplinarna kritičarka, ki v svojih prispevkih črpa tako iz literarne zgodovine kot iz humanističnih ved in vsakdanjega izkušnje. Njene literarne kritike odlikuje med drugim še močan recepcijski vidik, ki bralcu knjigo približa na bolj intimni ravni, s čimer ga vsekakor močneje motivira k temu, da obravnavano knjigo vzame v svoje roke. Ni dvoma, da je Miša Gams kot sodelavka revije Mentor s svojo kritično distanco, profesionalnim delom in kvalitetnimi prispevki doprinesla tako k prvovrstnosti revije kot k raznovrstnosti slovenskega kulturnega novinarstva – posebno na področjih, ki so, kot že omenjeno, pogosto potisnjena na obrobje in po krivici spregledana.

Aljoša Harlamov, glavni urednik revije Mentor

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>